6 aastat tagasi, kui ma ülikooli viimasel kursusel Tartu Lutsu raamatukogust võetud Kiyosaki "Rikas isa, vaene isa" ühe ööga läbi lugesin ning peale seda lisaks networki plaate kuulama hakkasin, käis mu sees mingi plõks. See laks oli nii korralik, et sealt saadud "kahjustused" püsivad siiani.
Mu perekonna kõrval on just Robert Kiyosaki see tegelane, kes mu mõttemaailma ja seega ka eluteed kõige rohkem mõjutanud !?
Kirjutasin ju viimasel semestril isegi essee teemal "Rahanduslik intelligentsus - kas vaid rikaste privileeg?" mis oli inspireeritud tollest ühe ööga läbi loetud raamatust.
Ei tea, mis tunne on välguga pihta saada, kuid usun, et see oli sarnane tunne, mis mind sel korral valdas. Oli tunne, et silmad kinni kompamise asemel olin nad lõpuks lahti teinud. Kõlab nagu oleksin mingi saja aastane, kes seletab, kuidas ta oli terve mingi asja nimel tööd rabanud ning nüüd lõpuks sai aru, et ajab tegelikult illusiooni taga ... vaatamata sellele, et aastaid oli mul 5 korda vähem, oli see kahtlemata sama suur AHHAAA - moment. Kogu see rahakontseptsioon, nelja kvadrandi jutt ning aktiivse ja passiivse tulu teenimise eripärad.
Sealt alates olen - kohati endale aru andmata - otsinud, proovinud, leidnud, komistanud, kukkunud, alla andnud, uuesti alustanud, unistusi kirja pannud, unistuste raamatuid põletanud, uskunud, lootnud, kahetsenud, lugenud, lugemist vihanud, kirjutanud, kirjutamist vihanud...nii dramaatiline see nüüd ka pole olnud, kuid päris künklik ning hüplev küll :)
Vahepeal on olnud palju erinevaid etappe, kuid kokkuvõttes võib neid vist lahterdada kaheks vastandlikuks perioodiks. Esimene neist väga eesmärgistatud, sihipärane äritegevus, uskudes, et vastu pidades ja natukene veel pingutades on kõik võimalik.
Teine on olnud pigem spirituaalne teekond, mille jooksul on tulnud arusaamine, et õnn ja rahulolu ei ole võrdelises ega ka mitte pöördvõrdelises seoses materiaalse heaoluga. Kogu see Universumi ja loodusseaduste uurimine ja nende "toetuse" otsimine. Tunne, et suuremas plaanis justkui polegi millelgi tähtsust. Kõige vähem on mõtet midagi ainult raha pärast teha!
Usun, et mulle on tundunud, et tuleks valida, kuna üks mingis mõttes välistab teise. Ma olen kas ärinaine või Naine, kes järgib oma südame häält ja teeb seda, mis tundub hea ja õige.
*
Nüüd olen peale paljusid teisi autoreid ringiga taas Kiyosaki juurde tagasi jõudnud ning siin on mõned lõigud raamatust
"Rikas vend, rikas õde"
HARIDUSEST
Pärast EST seminaridel osalemist oli avastanud, et traditsioonilisest haridusest enam huvitavad mind isiklikud arendamisprogrammid. Mulle meeldis kursustel, kus sain arendada oma mõistust ja vaimu, selle asemel, et võistelda kursusekaaslastega hinnete pärast. Suured osa nädalavahetustest veetsin mitmesugustel teemadel korraldatud seminaridel. Ma osalesin aju kui terviku tundmaõppimise, tantristliku seksi, taassüüni neurolingivistilise programmeerimise (NLP) ja surmajärgse regressiooni seminaridel ning käisin koguni surnutega suhtlemise seminaridel.
Keegi ei astunud minuga ühendusse, isegi ema mitte. Paljudel neil kursustel tundsin, et meie hingel olevat elu ülesanne, midagi kõrgemat kui töötajana või valitsuse sõdurina teenimine., Võimalus, et minu elul on kõrgem eesmärk, köitis mind.
Mis rahandusse puutub, siis osalesin investeerimise ja ärioskuste arendamise kursustel, seda mitte hinnete pärast, vaid et saada edukamaks investeerijaks ning ettevõtjaks.
PÜHENDUMISEST, OTSUSEKINDLUSEST JA DISTSIPLIINIST
Kogu oma tarkusest ja headest kavatsusest hoolimata olin ma 1981. aastaks pankrotis ja lahutatud. Ma olin esimese äri üles ehitanud ja selle kaotanud: ma olin abiellunud ja naisest lahku läinud.
Olin maitsenud esialgset edu, rajanud oma firma, mis leiutas ja tõi turule lainelaudurite Velcro takjakinnisega nailonist rahataskud. See äri sulandus firmaga, mis valmistas rokkansamblite tarbeks mitmesuguseid esemeid. Umbes aastaga sain miljonäriks. Ning ma armusin vaimustavasse naisesse ja abiellusin temaga.
Ent ma lasksin rikkusel, edul, lõbuhimul ja armastusel endale pähe lüüa. Muutusin ninakaks ja kõrgiks, ostsin kiireid autosid ja hakkasin oma naist petma. Minu iseloomu tugevad omadused taandusid iseloomuvaegusteks ja enesehävitamiseks. Selle asemel, et pidada lubadust ning enda kallal vaeva näha, võttis isekus minus võimust.
Kurb oli see, et ma teadsin sõnade väge ning antud sõna pidamise tähtsust; olin seda ikka ja jälle kuulnud paljudel seminaridel, millest olin aastate jooksul osa võtnud, samuti lapsena pühapäevakoolis.
"Ja Sõna sai lihaks" Nimetasin ennast äpuks ja selleks ma sain. Selge arusaamisega, et vajan muutust - ning et selle teokstegemiseks on mul abi vaja -, läksin otsima uut õpetajat ja uusi vastuseid.
Selsamal 1981. aastal tutvusin dr R. Buckminister Fulleriga ja asusin tema juures õppima.
Minu vaese ja rikka isa järel oli dr Fuller minu elu kolmas suurem mõjutaja. Inimesed on nimetanud teda kahekümnenda sajandi üheks originaalsemaks mõistuseks. Ta oli futurist, kirjanik, leidur ja filosoof. Paljud tema ennustused on meie päevil teoks saanud. Dr Fulleril oli ka sõnadest oma arvamus.
Ta ütles, et sõnad kuuluvad kõige mõjukamate inimeste loodud tööriistade hulka.
USUHÜPPED
Usuhüpe osutab, et sa pole leidnud kõiki vastuseid, ning mõni inimene kardab seda. Veelgi heidutatavamad on inimesed, kes arvavad, nagu oleksid neil tõepoolest kõik vastused olemas. Ehhki ma soovisin midagi enamat kui kellegi teise arvamusi, andis põhitõuke nädalapikkune seminar, mida juhatas Bucky Fuller. Dr Fuller avaldas, et 1927. aastal oli ta alustanud projekti "Katsejänes B", mis tähendas "Katsejänes Buckyt".
Ta pidas ennast ja oma elu suureks eksperimendiks. Ning kolmekümne kahe aastaselt, pennita taskus, abielu ja väikese tütre isa, asus ta jumala olemasolu kinnitama või ümber lükkama. Lõpuks ometi kuulsin ma midagi uut ja huvitavat! Vestluses, mis pidi olema pühendatud äritegevuse tulevikule, rääkis ta jumala olemasolu tõestusest. Kuulasin teda tähelepanelikult.
Seminari jätkudes selgitas dr Fuller, et ta olevat olnud kunagi väiksemat sorti kinnisvaraarendaja, kes kaotas kõik. Ta oli mõistnud, et tal puudusid edukaks ärimeheks saamise eeldused. Sõbrad tuletasid talle meelde, et tal on naine ja lapsed, ning soovitasid ta tööle hakata. End iga kord, kui ta mingisse ametisse asus, vähendasid raha ja kindlustunne tema õppimisvõimet ning meelteteravust. Ta sai aru, et raha ja kindlustunne tuhmistavad mõistust. Niisiis loobus ta turvalisest tööst, hüppas sügavad kohas ette ning kas uppus või ujus välja.
Ta ütles, et oli päästevahenditeta või finantstoetuseta tegutsedes iga kord targemaks saanud. Kuuldu köitis mind erakordselt.
Samuti esitas ta idee, et elu tuleb pühendada kaasinimestele suurimate hüvede loomisele. See sundis mind aru pidama. Nii et jutt polnudki sellest, mismoodi ise rikkaks saada? Nüüd rääkis ta samamoodi nagu minu vaene isa. Erienvus oli ainult selles, et mu isa soovis kindlat tööd, aga dr Fuller mitte. Tema oli valmis hüppama. Minu mõistuses arenes konflikt - Fulleri ideed võitlesid minu kahe isa ideeded ja uskumustega. End ma olin lummatud ja soovisin innukalt rohkem kuulata.
Seminaril sain Fulleri raamatu "Critical Path" eksemplari. Järgnev lõik pärineb sellest.
"Ma eeldasin, et kui jätkan "hindab" loodus minu tööd. Kui ma teen seda, mida loodus soovib, ja kui ma teen seda loodusseadustega lubatud paljutõotaval viisil, siis leian, et mu töö on majanduslikult tulus ja vice verca, negatiivse tulemuse korral pean senisest tegevusest kiiresti loobuma ja otsima loogilisi alternatiivvõimalusi, kuni leian uue suuna, mille loodus on füüsilise toetusega oluliseks tunnistanud ja heaks kiitnud."
*
Selles lõigus peitus jumala olemasolu kinnituse või ümberlükkamise võti. Ma sain aru, et kui teeme seda, mida jumal soovib - lahendame mõne probleemi, mida jumal tahab lahendada -, siis saame raha või toetatakse meie elu muul viisil. Kui raha ei ilmu, siis tähendab, et pean kiiresti kurssi muutma või nälga surema.
See idee oli erutav ja kontrollitav. See tähendas usuhüpet ja jumala usaldamist. Ühtaegu tähendas see, et ma kasutasin oma intuitsiooni, tegemaks seda, mnida jumal soovib teoks teha, mitte seda, mida mina ise tahtsin teha.
Nii palju siis ideest, et teed seda, mis sulle meeldib.
Justkui oleks sellest ideest veel vähe olnud, raputas dr Fuller mind südamepõhjani, öeldes, et suurem osa äritegevusest toodab seda, mida ta nimetas "obnoxio", vastikuks. Nõnda iseloomustas ta saadusi, mis ei loonud paremat maailma. Obnooxio firmade ainus eesmärk oli rahategemine. Tänapäeval nimetatakse niisuguseid tooteid bling-iks, kassikullaäriks. Oma südames teadsin, et minu roki-äri oli klassikaline obnoxio-firma, ehkki püüdsin seda päevi ja nädalaid eitada, arutades ratsionaalselt, kuidas nailonkotid ja rokkansamblite siiditrükis logoga kübarad maailmale väärtust lisavad.
Asjadel, mille valmistamisele ma oma elu raiskasin, polnud efekti ollagi. Ma tegin raha, kuid ei midagi head. See arusaamine häiris sügavalt ning tunnistas kogu minu äri aluse, minu töö ja minu kui ettevõtja väärtuse kokkuvarisemist.
See õõnestas peaaegu iga minu uskumust.
Minust sai teistsugune inimene, mind muutis igaveseks teadmine, et olen küll rahaasjus edukas, kuid sellest hoolimata maailmale sama hästi kui kasutu.
Tänu dr Fullerile mõistan nüüd, et meie elu kujundavad kaks finantsseisundit. Üks on isiklik finantsseisund, mis osutab meile, kuidas rahaasjad edenevad. Ja teine - meie sotsiaalne raamatupidamine - mõõdab, kui palju head oleme maailmale teinud. Bucky nimetas seda "kosmiliseks raamatupidamiseks". Mina olin esimese järgi finantsseisundi põhjal rikas, aga teise järgi pankrotis.
***
Et siis sellised lõigud sealt raamatust. Praegu mõistan, et tol korral, kui "Rikas isa, vaene isa" raamatut lugesin, võtsin Kiyosaki õpetust väga sõna-sõnalt, teadmata neid aspekte tema enda loo taga.
Mitte et see halb oleks olnud, lihtsalt väga must-valge, muud ei midagi :)
Samas, paaril korral tekkis siiski tunne "Ja nüüd Sa siis ütled mulle ???" samas, mis ma ikka sellest teemast edasi-tagasi keerutan, et miks ma seda varem ei teadnud, kuna see raamat ilmus alles 2009, samal ajal kui minu Kiyosaki õppetunnid algasid 2005.
No comments:
Post a Comment